År 1981 så fick paret Nancy och Rodney Thomas Zimmerman tillökning i familjen, deras lille gosse fick namnet Joel Thomas. Modern var en visuell konstnär medan fadern jobbade i en General Motors fabrik. Utöver detta så hade Joel även sin storasyster Jennifer att se upp till och några år senare även lille Chris. Föga anade dock familjen att deras son en dag skulle bli känd som en död mus, en sticka i arslet på Disney och ett musikaliskt fenomen. Joel  fattade tidigt ett intresse för musik och som tonåring så fick han en keyboard i julklapp. Under sent 1990-tal så påbörjade sin musikaliska bana i chiptune och demoscene movements. Efter att ha gått ut Westlande Secondary School i sin hemstad i Niagarafallen, Kanada, så började han samarbeta med ett online musik licenserings bolag och som programmerare. Efter att ha funnit en död mus i en av sina datorer så blev han känd online som ”the dead mouse guy.” Han gillade sitt smeknamn och försökte ändra sitt forumnamn till Deadmouse, men det var för långt vilket gjorde att han förkortade det till Deadmau5 (uttalas som ”dead mouse”) istället. Deadmau5 fick fart på karriären runt millennieskiftet genom att släppa låtar på olika forum och Youtube inom progressiv house genren och fick väldigt snart en större fanskara som växte allt större för varje låt som han lanserade.

Nuförtiden så känner dom flesta igen hans ikoniska leende mus logotyp och mask med gigantiska öron. Disney är dock inte så förtjusta i Mau5head och har flertalet gånger försökt att Mau5head logotypen otillåten eller ses som trademark övertramp, något som dom dock inte lyckats med. Deras fruktan att folk skall förväxla deras ikoniska Musse Pigg logotyp med Deadmau5 geometrisk likartade men annorlunda logotyp har artisten funnit skrattretande. På Twitter attackerade han företagsjätten genom att mena på att Disney tar folk för att vara idioter om dom inte kan se skillnad på en känd etablerad musiker och en tecknad mus. Disney själva svarade genom att låta varje region utav Disney divisioner världen över en i taget skicka in en överklagan om trademark brott mot Deadmau5 och hans logotyp, vilket lett till flera år långa debatter i olika domstolar. Kruxet är att Disney bara behöver vinna ett enda mål mot Deadmau5 i valfritt land, medan han måste kämpa för sin logotyp och vinna varje gång för att få behålla det. Rättegångskostnaderna är kolossala och överklaganden har lett till att frågan om logotypens lagliga användning kommer vara under undersökning i åratal framöver.

Stämningsansökningar och trademark övertramp är något som Deadmau5 inte bara haft med Disney, utan även med en onlinebutik som säljer kläder till katter. År 2015 försökte nämligen Zimmerman registrera sin katts namn, Professor Meowington, som en del av sin merchendising linje, vilket katten redan dykt upp i. Dessvärre så visade sig att det fanns en återförsäljare utav kattkläder redan med namnet Meowington som etablerades 2014. Istället för att låta det hela bero bestämde sig Zimmerman att stämma återförsäljaren genom att påpeka hur han använt namnet till produkter sedan han adopterade katten år 2010. Hemsidan stämde då Zimmerman för förtal och orättvisa anklagelser där ägaren påpekade att hon inte hade döpt sitt företag efter Zimmermans katt. Zimmerman har sedan sagt att han var villig att lösa konflikten fredligt men att ägarens stämningsansökan endast kan besvaras med att han begraver henne i rättsprocesser tills hemsidans domännamn samt trademark är hans.